
Giv dit barn små succeser i ferien – ro til at øve sig
Giv dit barn små succeser i ferien – ro til at øve sig
Ferien nærmer sig. Og hvor vi voksne længes efter at slappe af og tage en pause fra hverdagen, kan ferien også give noget helt særligt til vores børn: ro til at vokse, øve sig og få små succesoplevelser i deres eget tempo.
Når hverdagens travlhed lægger sig, og familien har lidt mere overskud, opstår der små lommer, hvor man faktisk kan give plads til det, der ellers kan være svært at få ind i programmet: at øve sig. Ikke efter et skema eller som et projekt – men som små, rare øjeblikke, hvor børn får lov til at prøve noget nyt og føle sig mere selvhjulpne.
Hvorfor ferien er et godt tidspunkt at øve nye færdigheder
I hverdagen har mange børn og forældre travlt med at komme ud ad døren, hente, handle og nå i seng til tiden. Der er ikke altid tid til at vente på, at barnet selv tager strømper på eller får skåret sin mad.
Men i ferien er tempoet anderledes. Der er tid til gentagelser og små eksperimenter. Og det er netop det, der skal til, når barnet skal lære nyt.
Mange børn har brug for at øve sig flere gange, før noget føles trygt – og hvis barnet skal gøre noget på egen hånd, kræver det overskud. Det gælder både barnet og dig. Derfor er ferie og weekender oplagte tidspunkter at begynde.
Hvad kan man øve sig på i ferien?
Der skal ikke store ambitioner til. At øve sig handler ikke om at sætte barnet i gang med støvsugeren eller regnestykker. Det handler om små, hverdagsnære ting, der gør dem mere selvhjulpne og styrker deres følelse af mestring.
Her er nogle oplagte øve-ting til ferien:
-
At smøre sin egen mad eller hælde selv op
-
At pakke sin badetaske
-
At dække bord og rydde af
-
At gå i bad selv – eller prøve det af med lidt støtte
-
At rydde op efter sig selv
-
At tage ansvar for en lille daglig opgave
-
At hjælpe med at lave mad eller vaske op
-
At tage tøj på selv
-
At selv børste sine tænder
-
At øve sig på en ny rutine – fx morgener før skolestart
…og så er der de lidt større ting, som ferien også giver en særlig mulighed for at tage fat på – netop fordi der er mere tid, tålmodighed og færre forstyrrelser.
Måske er det i sommerferien, at barnet skal øve sig i at smide bleen, fordi I har roen til at støtte, tørre op og fejre undervejs. Og måske er det nu, barnet endelig kan tage de første skridt mod mere selvstændighed i badet eller ved toiletbesøg.
👉 Læs også: Sådan bliver dit barn blefri- Med Naja fra babytegn
Giv plads til processen – ikke bare resultatet
Når børn øver sig, er det vigtigt at huske, at resultatet ikke er målet i sig selv. Det er processen, der tæller. Det, at barnet prøver, er i sig selv en succes.
Hos Forældrebutikken anbefaler vi, at man fejrer de små fremskridt – og belønner indsatsen lige så meget som det færdige resultat.
Tænk på toilettræning: Det er en succes, hver gang barnet sætter sig – også selvom der ikke sker noget. På samme måde er det en succes, hvis barnet selv har prøvet at dække bord, selvom gaflerne vender lidt forskelligt.
Giv plads til at det er lidt rodet, lidt langsomt og måske ikke helt som en voksen ville have gjort det. Det er i forsøget, at mestringen begynder.
Trin-for-trin: Sådan guider du dit barn til at lære noget nyt
Når dit barn skal lære en ny færdighed – stor eller lille – kan det være en fordel at tage det i små, overskuelige skridt. Her får du en metode, du kan bruge igen og igen, baseret på pædagogiske principper fra Montessori, Zonen for nærmeste udvikling og Nest.
1. Start med nysgerrighed og forberedelse
Tal med barnet om, hvad I skal i gang med – og hvorfor. Det giver mening for barnet at vide, hvad formålet er “Vi øver os på at dække bord, så du kan gøre det selv, når vi skal spise”. Vis gerne billeder eller brug en rutinetjekliste, så det er let at forstå.
2. Vis det først – og i små bidder
Børn lærer meget af at se. Gør opgaven selv først og forklar trin for trin, mens du gør det. Brug korte sætninger og vis med dine hænder. “Først tallerknen, så glasset, så bestikket.”
3. Lad barnet prøve – men kun lidt ad gangen
Lad barnet tage ét trin ad gangen, og hjælp kun, hvis det er nødvendigt. Træk dig lidt tilbage, men vær tilgængelig.
4. Ros forsøget – ikke kun resultatet
Fokusér på det, barnet gør: “Hvor er det sejt, at du selv lagde servietterne på bordet!” I skal ikke jagte perfektion, men anerkende indsatsen.
5. Gentag i barnets tempo
Gentag processen næste dag – eller næste ferieformiddag. Nogle børn vil hurtigt tage næste skridt, andre skal øve det samme trin mange gange. Det er helt okay. Rutinen bliver tryg, når den gentages i et roligt tempo.
6. Gør det synligt og fejre udviklingen
Brug visuelle belønningssystemer, fx stjernetavlen, eller sæt piktogrammer op, der viser barnets opgave og fremskridt. Det kan motivere barnet og skabe stolthed.
Brug visualiseringer til at skabe overblik
For mange børn – især de yngre – kan det være en hjælp at se, hvad de skal. En tjekliste eller et dagskema kan være med til at gøre øve-aktiviteten mere overskuelig.
Det kan være en liste over de ting, der skal i badetasken, en lille oversigt over morgenrutinen, eller en visuel plan for dagens ene øve-opgave.
TIP: Gør det synligt og sjovt
Brug vores fleksible tjeklister, rutinetjeklister eller piktogrammer til at vise, hvad barnet skal øve sig på og de forskellige trin det inkluderer. I kan også tegne eller tage billeder selv og hænge det op på køleskabet – fx som “Min ferierutine” eller “Husk til badeland”.
Skab motivation med positive belønningssystemer
Det kan give barnet ekstra motivation, hvis de kan se, at de gør fremskridt. En stjerne hver gang man selv har dækket bord eller hængt sit håndklæde op kan gøre en stor forskel.
Men husk: belønning må aldrig blive straf. Hos Forældrebutikken arbejder vi ud fra, at en stjerne, der er givet, aldrig tages væk igen. Det er fremskridt, vi fejrer – ikke fejltagelser, vi skal straffe.
Belønningerne kan variere alt efter hvad det er barnet skal øve sig på, nogle gange er det bare at få anerkendelsen for indsatsen nok, andre gange skal der være en lidt større “gulerod” men det er helt op til jer som familie hvad en belønning er, det behøver ikke være en tur i legetøjsbutikken, det kan også bare være at få lov til at bestemme menuen en aften, eller en tur på biblioteket.
Vores stjernetavle er en oplagt måde at gøre udvikling synlig – og skabe en rolig, visuel rytme i barnets øvning.
Øv i ro – ikke under pres
Det kræver tid og tålmodighed at lade børn gøre tingene selv. Og det overskud har de færreste kl. 17.30 på en hverdagsaften. Derfor er ferieperioder så værdifulde.
Du kan særligt bruge ferien til at forberede større overgange – som fx skolestart efter sommerferien. Ved at øve morgenrutiner eller madpakke-opgaver i ferien, skaber du velkendte rutiner, barnet kan falde tilbage på, når hverdagen starter igen.
“Når børn oplever store forandringer i livet, søger de tilbage til det, der føles trygt og kendt. Rutiner, der allerede er øvet og mestreret, kan blive barnets anker.”
— Zonen for nærmeste udvikling
Brug ferien på det, der giver mening
Du behøver ikke gøre det til et projekt. Og det skal ikke være hver dag. Men hvis du mærker, at der er lidt mere luft i dagene – så prøv at bruge den luft til at give dit barn lov til at vokse.
Måske bliver sommerens største sejr, at barnet selv lærte at dække bord. Eller at de pakkede deres egen taske. Eller bare, at de prøvede – og blev mødt med “det var godt forsøgt”.
Det er ofte netop de små skridt, der giver den største udvikling.